8 Mayıs 2016 Pazar

ZEYTİN DAĞI

06.05.2016  Cuma Kudüste’ki son günümüz, Ümmeti Muhammedin garip şehri Kudüse ve yine Ümmeti Muhammed’in Mahzun Mabedi Mescidi Aksa’ya veda edeceğiz ancak “ZEYTİN DAĞI”ından son bir defa daha mahzun gözlerle panoramik bir bakış için çıktık Zeytin dağına. 809 metre yüksekliğindeki "Zeytindağı", üç dinin kitabında da adı geçen bir dağ veya tepe. Kudüs'ün doğusuna düşüyor.
Üç kitaplı dine bağlı halkların, bu coğrafyayı yurt edinmiş tüm kadim topluluklarının, yolu bu coğrafyadan geçmiş tüm orduların anadillerinde mutlaka bir karşılığı var.
Arapça'da "Cebel üz-Zeytün". İbranice'de "Har ha Setim". Fransızca'da "Le Mont des Oliviers". İngilizce'de "Mount of Olives". Almanca'da "Ölberg".
Başta Tevrat olmak üzere tüm Musevi dini metinlerinde Kıyamet Günü'nde Yahudi halkını kurtaracak olan Mesih'in Zeytin Dağı'na inip oradan Kudüs'e geçeceği anlatılır. Yani, o gün ilk Zeytin Dağı'nda gömülü olanların dirileceğine inanılır. O yüzden Zeytin Dağı'nın yamaçlarında dünyanın en eski ve en büyük iki Musevi mezarlığı yer alır. Son verilere göre, 160 bin kadar Musevi yatıyor Zekeriya ve Abşalom mezarlıklarında. Ayrıca binlerce Hıristiyan da ilk dirilenler arasına katılabilmek umuduyla veya inancıyla Kıyamet Günü'nü Zeytin Dağı'nın koynunda bekliyorlar.
Tevrat'ta Zeytin Dağı'ndan birçok kez söz edilir. "Kudüs'ün karşısındaki tepe" ifadesiyle. İşte birkaçı:
"Davud bir yandan ağlıyor, bir yandan Zeytin Dağı'na tırmanıyordu. Başı örtülüydü ve yalın ayak yürüyordu." (Not: Davud, kendisine isyan eden oğlu Absolom'dan kaçıyordu.)
"O zamanlar Süleyman, Kudüs'ün karşısındaki tepede Moabitler'in ve Ammonitler'in ilahları Kemoş ile Milkom için kutsal yerler yaptırdı."
"Kudüs'ün karşısındaki tepede Kral Süleyman'ın Sidonlar'ın ilahesi Astarte, Moabitler'in ve Ammonitler'in rezil ilahları Kemoş ile Milkom için yaptırdığı tapınakları yerle bir etti." (Not: Süleyman'ın yabancı tanrılar için yaptırdığı tapınakları Kral Josias yıktırdı.)
İslam da Zeytin Dağının önemi  büyük sahabi Selman-ı Farisi ile büyük kadın Veli Rabiatül Adeviyye'nin mezarları da buradadır. Ayrıca (Bakara, 2/259)’uncu ayette geçen hadise, bu “Zeytin dağında” geçtiği rivayetleri de vardır. "Yahut şu kimsenin hali gibi ki o bir şehre uğramıştı. Şehrin altı üstüne gelmiş, ıpıssız yatıyordu. “Allah burayı bu ölümünden sonra nasıl diriltecek?” dedi. Bunun üzerine Allah onu yüz yıl boyunca öldürüp sonra diriltti.“Ölü vaziyette ne kadar kaldın?” diye sorunca o: “Bir gün veya daha az.” diye cevap verdi. Allah ona: “Hayır! Yüz sene kaldın. İşte yiyeceğine ve içeceğine bak henüz bozulmamış. Bir de merkebine bak! (Kemikleri nasıl birbirinden ayrılmış). Seni de insanlara canlı bir delil yapmak için öldürüp dirilttik. Hele o kemiklere dikkat et, onları nasıl birleştirip yerli yerine koyuyoruz, sonra da onlara et giydiriyoruz!” Böylece işin gerçeği kendisine tam mânasıyla belli olunca: “Artık pek iyi biliyorum ki Allah her şeye kadirdir.” dedi." 
Ama Hıristiyan inancında Zeytin Dağı bambaşka, dinin harcına kadar işlemiş bir kutsallığa sahip bulunuyor. Öncelikle, İsa'ya peygamberlik müjdesinin Zeytin Dağı'nda tanrıya ibadet ederken tebliğ edildiğine inanılır. Daha sonra, Zeytin Dağı, Hazret-i İsa'nın çarmıhta noktalanacak son yolculuğunun başlangıç noktası olarak inanç hamurunun mayasına karışır. Buyurun size İncil'den veya İnciller'den birkaç alıntı ya da anekdot: "İsa havarileriyle birlikte Paskalya vesilesiyle Kudüs'e gelince, Zeytin Dağı'nın doğu yamacındaki Bethani köyünde kaldı. Kudüs'e girmeden önce havarilerini gönderip bir eşek buldurdu. Eşeğin sırtında dağı inerken kendisine eşlik edenler tarafından alkışlandı."
"İsa, Zeytin Dağı'ndan Kudüs'teki devasa mabetleri seyrederken, 'Bunların yıkılması yakın' dedi." "Son yemekten sonra İsa yeniden Zeytin Dağı'na döndü. Getsemani denilen bir mevkide durdu. Tutuklanmadan önceki son saatlerini burada geçirdi. 'Kudüs beni niye reddediyorsun' diye ağladı." (Not: Getsemani, Aramice'de zeytin presleme tesisi anlamına geliyor.)
Hıristiyanlık'ta Zeytin Dağı'yla ilgili göndermeler bitmez... Örneğin İsa'nın göğe buradan yükseldiğine inanılır. İslam da bu inancı paylaşır: Kuran'da tepedeki camide bulunan ayak izinin İsa'nın göğe yükselirken topraktaki son teması olduğu belirtilir. (Nisa Suresi, 157-158'inci ayet)
Zeytin Dağı üstüne son iki not. İkisi de binlerce yıl öncesinden geliyor:
Zekeriya peygambere göre, Diriliş Günü'nde tanrı Zeytin Dağı'na gelecek ve tepeyi ortadan ikiye bölecek.
Yoel peygambere göre ise tanrı kullarını burada yargılayacak. 

***
Cemal Paşa, Birinci Dünya Savaşı'nda komuta ettiği Dördüncü Ordu'nun karargâhını işte böyle ilahi seslerin fısıldandığı yerde kurdu. Tepede "Alman Misafirhanesi" denilen büyük ve o dönemin koşullarına göre epeyce konforlu bir tesiste. Üç dinin de kutsallarının olduğu tepe de…Not: Falih Rfkı ATAYIN- “ZEYTİN DAĞI” romanını Her kardeşimizin okumasını tavsiye ederim. Yine not: Mutlaka Zeytin dağına çıkılmalı uzun süre Kudüs tefekkür edilmeli…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder